آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود؟
نوشته شده توسط : javaneh

بررسی پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت ونیر یا لمینیت

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت دندان موضوعی است که ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده است. بهترین دندانپزشکان در رشت خیلی از افراد تصور می کنند بعد از این که دندان خود را لمینیت کردند نیاز به هیچ گونه مراقبت از دندان های خود ندارند. اما باید بگوییم که عدم مراقبت از دندان یا بد مراقبتی از دندان حتی بعد از کامپوزیت ونیر نیز ممکن است باعث شود که دچار پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت شوید. تصور این که لمینت از دندان های شما مراقبت به عمل می آورد تصور اشتباهی است.

بسیاری از مشکلات ظاهری مانند شکستگی، پریدگی، بد رنگی، بهم ریختگی و بدفرمی دندان را می توان به کمک کامپوزیت ونیر درمان و اصلاح کرد. این روش یکی از سریع ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند و داشتن یک چهره جذاب و زیبا می باشد. عمل لمینت کردن باعث می شود که بر روی دندان های شما یک لایه بسیار نازک از کامپوزیت یا سرامیک قرار گیرد. حال تصور کنید که دندان های اصلی شما دچار پوسیدگی شود در این صورت خواهید دید که لمینیت هم از این آسیب محفوظ نخواهند ماند. بنابراین پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت در صورت مراقبت نکردن از دندان و توجه نکردن به سلامتی دندان های طبیعی امری رایج است. البته نباید تصور شود که خود کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود.

برای درمان و اصلاح بی نظمی هایی که بر روی دندان مشاهده می شود یا برای این که رنگ دندان ها را سفیدتر و روشنتر کنند درمان کامپوزیت ونیر استفاده می شود. همچنین با کمک این روش می توان فاصله دندان ها را نیز تنظیم کرد. بنابراین باید بگوییم که خود کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان نمی شود بلکه مراقبت نکردن از دندان و عدم رعایت نکات بهداشتی بعد از کامپوزیت دندان، باعث می شود که دندان های طبیعی شما دچار پوسیدگی شده و در نهایت منجر به آسیب دیدن به کامپوزیت نیز شود. در ادامه با روش های مراقبت از دندان بعد از کامپوزیت می پردازیم.

 

علت پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

علت پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، بر می گردد به نحوه نگهداری دندان و مراقبت های بهداشتی که بعد از کامپوزیت دندان باید انجام دهید. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می شویم.

  • تجمع پلاک اطراف لثه و کامپوزیت

بعد از این که مینای دندان تراشیده می شود لثه و روکش کامپوزیت از همدیگر اندکی فاصله پیدا می کنند. همین امر موجب می شود که مواد غذایی که مصرف می کنید، در این فاصله ایجاد شده جمع شده و باعث رشد باکتری ها در دهان شود و در نهایت بعد از گذشت مدت زمانی موجب پوسیدگی دندان خواهد شد. این موضوع باعث می شود که برخی از افراد تصور کنند که استفاده از کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان شده است. بنابراین نگهداری از دندان و حفظ بهداشت دهان و دندان بعد از کامپوزیت دندان باید به روال قبل انجام شود.

توصیه می شود که مصرف غذاهای اسیدی و سیگار کشیدن که یکی از عادت های بسیار بد است و می تواند آسیب های جدی برای سلامتی دندان ها و یا کل بدن شما داشته باشد را ترک کنید. هرگونه عدم مراقبت از دندان ها و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت خواهد شد.

  • عدم مراقبت از دندان و رعایت نکردن اصول بهداشتی

مراقبت های بهداشتی بعد از کامپوزیت دندان باید به طور جدی از سر گرفته شود. اگر در دندان حفره ای ایجاد شود و شما تا مدتی از وجود این حفره بی اطلاع باشید؛ در نتیجه سرعت پوسیدگی دندان شما بیشتر خواهد شد. به طور طبیعی دندان های زیر کامپوزیت از استحکام و مقاومت طبیعی خود برخوردار هستند و تغییر رنگ هم نمی دهند. اگر به مراقبت صحیح و اصولی از دندان ادامه دهید مطمئن باشید که هرگز در دندان هایی که کامپوزیت انجام داده اید پوسیدگی را مشاهده نخواهید کرد. استفاده از نخ دندان، مسواک، رعایت دستورالعمل های دندانپزشک و مراجعه مکرر به دندان پزشک از نکات مهمی است که بعد از کامپوزیت دندان باید رعایت شود تا باعث شود که دندان های زیرکامپوزیت همواره سالم بمانند.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت و روش های مراقبت از آن

بنابراین با توجه به مطالبی که در ابتدای مقاله بیان کردیم پاسخ سوال آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود خیر است. علت اصلی پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت دندان یا قبل از آن مراقبت نکردن ازدندان می باشد. بعد از کامپوزیت دندان، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می شود که به روال گذشته به مراقبت از دندان های خود ادامه دهید. برای مثال به طور مرتب از مسواک و دهانشویه استفاده کنید. برای شکستن آجیل و پسته های سر بسته و فندق از دندان خود استفاده نکنید. برای جلوگیری از ساییدگی لمینت های دندان از گاز زدن خود داری کنید.

یکی از ویژگی های کامپوزیت ها این است که می توانند رنگ را به خود جذب کنند. بنابراین توصیه می شود که بعد از خوردن چای، قهوه و غذاهایی که دارای مواد رنگی هستند، حتماً دندان های خود را مسواک بزنید. بنابراین پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به روش نگهداری و مراقبت شما از دندان بستگی دارد.

 





:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: